Wat is point of sale (POS) materiaal?

Point-of-sale (POS) materialen zijn communicatiemiddelen die op de winkelvloer worden ingezet, omdat deze de aandacht van consumenten trekken. Voorbeelden zijn winkeldisplays, posters, wobblers, vloerstickers, baliedisplays, etc. Het doel van POS is om de verkoop van een artikel te bevorderen. Vaak wordt POS ingezet in combinatie met aanbiedingen of speciale acties.

Waarom POS inzetten?

De belangrijkste voordelen van POS materiaal.

Stimuleren impulsaankopen

Bijna 75% van de consumenten doet een impulsaankoop in de supermarkt. Met POS vergroot je dus een aanzienlijke kans op impulsaankopen. In combinatie met een aanbieding is de kans op impulsaankopen nog 2 keer groter.

Informeren

POS is een zeer geschikt medium om consumenten te informeren over je merk of product. Voorbeelden zijn nieuwe productintroducties, verbeterde recepten, andere verpakking, minder suiker, meer vitaminen, etc.

Naamsbekendheid

Met POS vergroot je de kans op aandacht van de consument, omdat je merk extra opvallend wordt gepresenteerd. Een nieuwsgierige consument wordt door de actie of aanbieding aangetrokken.

Omzetstijging

Jouw merk valt extra op in de winkel, waardoor consumenten sneller tot aankoop overgaan. De return on investment (ROI) op POS is met name gericht op omzetstijging en naamsbekendheid.